Salsa meksykańska do nachos

salsameksykanskaChyba każdy z nas zna to cudo. Głównie z supermarketów, gdzie o zdrowym składzie trochę można pomarzyć. Tak też jadłam do momentu, gdy nie trafiłam na ten przepis. Akurat przytargałam z ryneczku siatę pomidorów lima z zamiarem zrobienia domowego ketchupu i passaty na zimę. Szybko zweryfikowałam plany i zrezygnowałam z ketchupu (którego nie jem w ogóle) na rzecz salsy. Salsa okazała się wyśmienita! Żałuję jednak, że zrobiłam sosu tylko z połowy składników, bo śladu już po nim nie ma. Zamierzam jednak odwiedzić w najbliższych dniach ponownie ryneczek i znów nanieść siaty pomidorów. Tym razem na solidne zapasy.

Składniki (na 5-6 słoików):

  • 2 cebule
  • 3 papryki czerwone
  • 3 małe papryczki chili
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 i 1/2 kg pomidorów lima
  • 6 łyżek octu z czerwonego wina
  • 1 łyżka suszonego oregano
  • 1 łyżka słodkiej papryki w proszku
  • 1/2 łyżeczki pieprzu
  • 1 i 1/2 łyżeczki kminu rzymskiego
  • 1 łyżka cukru
  • 2 płaskie łyżeczki soli

Przygotować warzywa. Cebule drobno pokroić. Papryki oczyścić i pokroić w kosteczkę. Papryczki chili oczyścić z pestek (w zależności od stopnia ostrości jaką chcemy uzyskać, część pestek możemy zachować do sosu). Pomidorom naciąć delikatnie skórkę na krzyż, sparzyć gorącą wodą, obrać ze skórki i usunąć twarde, zielone części po szypułce. Pokroić w kostkę.

Na patelni rozgrzać dwie łyżki oliwy. Dodać cebulę i dusić kilka minut. Wycisnąć czosnek i dodać pokrojone papryczki chili. Chwilę smażyć. Odstawić.

W dużym garnku umieścić pokrojone pomidory i papryki. Dodać usmażoną cebulę, ocet oraz cukier. Gotować bez przykrycia przez około 1 godzinę, co jakiś czas mieszając. Sos powinien się zredukować i być gęsty. Jeśli nadal jest za rzadki, gotować kolejne 15 minut. Pod koniec gotowania doprawić salsę oregano, słodką papryką, kminem, solą i pieprzem.

Przygotować słoiki. Bardzo dokładnie wyparzyć słoiki oraz przykrywki. Wysuszyć. Do słoików nakładać gorący sos pozostawiając około 3 cm przestrzeni od pokrywki. Zakręcić i odwrócić do góry dnem. Odczekać aż sos się wystudzi, a wieczka będą wklęsłe.

salsameksykanska1

16 thoughts on “Salsa meksykańska do nachos

  1. jak zobaczyłam Twój przepis, to uderzyłam się w czoło z powodu własnej głupoty ;) uwielbiam nachosy i zwykle sama robię do nich sosy, ale nie wpadłam do tej pory na zrobienie zapasu i upakowanie do słoików – zawsze robię „jednorazową” porcję :)

  2. kilka razy robiłem salsę z tego przepisu. Ostatnim razem dodałem kminek rzymski (pół łyżeczki) …i wywaliłem całość do śmietnika. Kminek zdominował smak i zepsuł całą potrawę. NIE DODAWAJCIE KMINKU, bez tej przyprawy składniki komponują się idealnie, a sos jest smaczny.

    • papryczka dowolna, byle ostra. ja zostawiam malutką ilość pestek lub w ogóle – nie przepadam za bardzo ostrymi potrawami – więc tak naprawdę według gustu. może na początek bez pestek – pod koniec zawsze możesz doprawić ostrą papryką chili suszoną, gdyby było za mało ostre.

  3. czy ten ocet nie psuje trochę smaku?Poza tym pyszne ..Napisz tez proszę czy nie dajesz czasem wecej cukru zeby nie było takie kwasne?Mi trochę wyszło takie własniie kwaskowate i teraz nie wiem czy dawać więcej cukru, czy zrezygnować z octu???Prosze o rade:))

Skomentuj

